CONTRIBUTIONS OF PIBID IN THE INITIAL FORMATION OF GEOGRAPHY TEACHERS AT THE STATE UNIVERSITY VALE DO ACARAÚ – UVA
Keywords:
Teacher Training. PIBID. University. School.Abstract
Teaching is built through an arduous and time-consuming process that requires dedication and attention, both to the scientific knowledge in the university and to the applicability of this knowledge on the classroom floor, a moment that is important for the formation of the future teacher. In recent decades, through the research funding agencies, programs have emerged that have encouraged the initial formation of teaching in undergraduate courses throughout the country, among them we highlight the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship - PIBID, created in 2007, and adhered to by the State University Vale do Acaraú in 2009. Since then, it has contributed to qualify new teachers in training, bringing academic reality closer to basic education. In this study, we aimed to research the program, based on the following questions: what is the role of PIBID in the training of geography teachers at UVA? How has PIBID been articulated between university and primary education schools? Has the teacher in training been able to gather new knowledge for teaching practice? In view of these questions, we used as a method of analysis for the research the bibliographic and documentary survey, in addition to interviews conducted through the electronic platforms Google Docs. and Gmail to collect the data, which were qualitatively treated on the study. After the information collected and treated, we concluded that the PIBID enabled the involved to learn significant about teaching, acquired in the process of immersion in the school-field where they could experience the daily school and share the university.Downloads
References
ÁVILA, Izabel Cristina Galiaço; SOUZA, Ana Cristina Marques de. Desafios Da Docência: Enfrentamentos Do Fazer Pedagógico Na Formação Dos Professores Na Contemporaneidade.Educação Pública, v. 20, nº 16, 5 de maio de 2020. Disponível em:<https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/16/desafios-dadocencia>. Acesso em: 20 deout. de 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.
BRASIL. Diario Oficial Da União. ISSN 1677-7042. Nº 239, quinta-feira, 13 de dezembro de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/portaria_pibid.pdf. Acesso em: 15 de out. de 2020.
_____. Coordenação De Aperfeiçoamento De Pessoal De Nível Superior. Programa Institucional De Bolsa De Iniciação À Docência – Pibid. Chamada Pública Para Apresentação De Propostas. Edital Nº 7/2018. Brasília, DF., 2018.
GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto
Editora, 1999.
GATTI, B. A. A Formação Inicial de Professores Para a Educação Básica: As Licenciaturas. Revista USP. São Paulo, n. 100, p. 33-46, 2014.
_____ . Ministério da Educação. Planejando a Próxima Década. Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação/Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/Sase): Brasília, DF., 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf. Acesso em: 17 de out. de 2020.
NASCIMENTO, Francisco Jeovane do. Professores de Matemática Iniciantes: um estudo sobre seu desenvolvimento profissional. Dissertação de Mestrado. Universidade Estadual do Ceará, Centro de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Fortaleza. 2016.
______.Universidade Estadual Vale do Acaraú.EDITAL nº'19/2018. Seleção Aluno Bolsista De Iniciação À Docência Pibid/Uva2018. Disponível em: http://www.uvanet.br/documentos/edital_b34aa2afce87e05e4dc843b82733c148.pdf. Acesso em: 25 de maio de 2020.
WOITOWICZ, E.; SCHLOSSER, M. T. S. Atuações Do Pibid Na Formação Inicial De Professores De Geografia. Boletim de Geografia, v. 36, n. 1, p. 30-47, 15 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RHET o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.:em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja o Efeito do Acesso Livre). Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista. Autores são responsáveis por submeter os artigos acompanhados de declaração assinada de um revisor da língua portuguesa, declaração assinada do tradutor da língua inglesa e declaração assinada do tradutor da língua espanhola ou francesa.