A APLICABILIDADE DA LEI Nº 10.639/03 NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA

Authors

Keywords:

Geografia Escolar, Formação de Professores, Questões étnico-raciais

Abstract

The inclusion of racial themes in educational institutions is supported by Law No. 10.639/03 as a legal and institutional framework and by the social demands of Brazilian education. This is a pedagogical obligation aimed at de-alienating mindsets and the pedagogical process, and a political necessity because it represents the historical and current struggle of the Brazilian Black Movement for the valorization of Afro-Brazilian and African knowledge. Therefore, this article aimed to analyze the applicability of Law No. 10.639/03 in light of the didactic transposition of residents and the Pedagogical Residency Program of the Geography undergraduate program subproject of the Federal Institute of Education of Ceará, Crateús Campus. To this end, qualitative bibliographic research and semi-structured interviews were used as methodological procedures. We assume that teaching initiation programs can help meet the demands of basic education by bringing us closer to the locus of professional practice and by seeking to fill training gaps. We noted that the Pedagogical Residency Program constitutes a comprehensive teacher training policy that contributes to the development of teaching identity and fills some learning gaps. However, discussions within the program are still incipient, with a gap in the training process, with an emphasis on racial issues.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arnóbio Rodrigues de Sousa Júnior, Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA

Mestrando em Geografia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UEVA).

Antonio Avelar Macedo Neri, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Doutor em Ensino. Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

References

ANJOS, Rafael Sanzio. África, A Educação Brasileira e a Geografia. In: SECAD-MEC. (Org.). Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº 10.639/03. Brasília-DF: MECBID-UNESCO, 2005.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei número 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Brasília, Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. 2003.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação/Conselho Pleno. Parecer nº 3, de 10 de março de 2004. Estabelece Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da União, Brasília, 19 de maio de 2004.

CARVALHO, Silvia Cristina de Sousa.; OLIVEIRA, Denilson Araújo de. A construção social do negro e da África. In: FERRACINI, Rosemberg.; MARCELINO, Jonathan da Silva.; RODRIGUES, Sávio José Dias. (Org.). Ensino de geografia da África: caminhos e possibilidades para uma educação antirracista. Quissamã, RJ: Revista África e Africanidades, 2021.

CIRQUEIRA, Diego Marçal.; CORRÊA, Gabriel Siqueira. Questão étnico-racial na geografia brasileira: um debate introdutório sobre a produção acadêmica nas pós-graduações. Revista da Anpege, v. 10, n. 13, p. 29-58, 2014.

KRIPKA, Rosana.; SCHELLER, Morgana.; BONOTTO, Danusa Lara. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de investigaciones, v.14, n. 2, p. 55-73, 2015.

NUNES, Cicera.; SANTOS, Risomar Alves. A formação de professores e a inclusão da lei 10.639/2003 nas práticas educativas no Cariri cearense. In: CUNHA JÚNIOR, Henrique.; SILVA, Joselina.; NUNES, Cicera. Artefatos da cultura negra. Fortaleza: Edições UFC, 2011.

PASSOS, Joana Célia.; NOGUEIRA, Azânia Mahin Romão. A educação das relações raciais no currículo: as licenciaturas em geografia nas licenciaturas em Santa Catarina. Revista roteiro, Joaçaba, v. 44, n. 1, p. 1-24, 2019.

RATTS, Alex. Geografia, relações étnico-raciais e educação: a dimensão espacial das políticas públicas afirmativas no ensino. Revista Terra Livre, n. 34, v. 1, p. 125-140, 2010.

SANTOS, Renato Emerson dos. O ensino de Geografia do Brasil e as relações raciais: reflexões a partir da Lei 10.639/03. In: SANTOS, Renato Emerson dos. (Org.). Diversidade, espaço e relações étnico-raciais: o negro na geografia do Brasil. 2º ed. Belo Horizonte: editora Gutenberg, 2009.

SOUSA JÚNIOR, Arnóbio Rodrigues de. Introdução sobre as questões étnico-raciais na escola e na geografia escolar. Revista Pensar Geografia, v. 05, n. 01, p. 38-54, 2021a.

SOUSA JÚNIOR, Arnóbio Rodrigues de Sousa. A geografia e as relações étnico-raciais na BNCC: reflexões a partir de estudos formativos no programa residência pedagógica. Revista Conexão ComCiência, v. 01, n. 01, p. 01-18, 2021b.

Published

2025-12-28

How to Cite

Arnóbio Rodrigues de Sousa Júnior, & Neri, A. A. M. (2025). A APLICABILIDADE DA LEI Nº 10.639/03 NA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE GEOGRAFIA. Revista Homem, Espaço E Tempo, 2(19). Retrieved from //rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/689

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO PARA RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A CONSTRUÇÃO DE UM BRASIL DEMOCRÁTICO E POPULAR: TERRITÓRIO, INTERCULTURALIDADE E SABERES QUE VÊM DAS MARGENS

Most read articles by the same author(s)