EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NO ENSINO DE CIÊNCIAS HUMANAS E SOCIAIS: O CASO DA EEMTI PROF. PLÁCIDO ADERALDO CASTELO (FORTALEZA/CE)

Authors

Abstract

The enactment of Law 10.639/03 represented an important step by the federal government in addressing the history and importance of the Black population, Africans, and Afro-Brazilians in the constitution of our society. Invited to develop actions in support of this law, teachers throughout Brazil had to implement this theme in their classes. This report presents some of the actions developed by the Professor Plácido Aderaldo Castelo Full-Time High School (EEMTI), located on the outskirts of Fortaleza, Ceará. The biggest challenge, initially, was how to address the proposed themes when there was no adequate training, while the textbook was still deficient in this area. The solution was to seek support from the Black movement, universities, or research professors on the subject from the state network itself who could collaborate. And this was the path that worked. The actions presented would not have happened without this collaborative network that was formed between the school, researchers, and universities. This account of this experience also aims to collaborate with other teachers who still face difficulties in developing educational activities promoting Law 10.639/03. Keywords: Law 10.639; Anti-racist, Ethnic-racial Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, A. C. O conjunto Ceará e a política de habitação na ditadura civil-militar (1976-1985). Fronteiras: Revista de História, Dourados, MS. v. 23, n. 42, p. 147-171. jul./dez. 2021.

BRASIL. Censo Demográfico 2010. Brasília: IBGE, 2010

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Lei Nº 10.639 de 9 de janeiro de 2003. Brasília, 10 jan. 2003. Disponível em: Acesso em: 03 jun. 2025.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afrobrasileira e Indígena”. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2008/lei/111.645.htm . Acesso em: 12 jul. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Grupo de Trabalho Interministerial. Contribuições para a Implementação da Lei nº 10.639/2003: proposta de plano nacional de implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação das Relações Étnico-raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana – Lei nº 10.639/2003. Brasília, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/contribuicoes.pdf

CEARÁ. Conselho Estadual de Educação. Resolução nº 416/2006, de 13 de dezembro de 2006. Regulamenta o Ensino da História e Cultura Afro-Brasileira e Africanas e dá outras providências. Fortaleza, 2006.

CEARÁ. Lei nº 19.075, de 04 de dezembro de 2024. Selo escola antirracista e do prêmio escola Antirracista. Fortaleza, 2024.

MADEIRA, M. Z. A., Costa, R. G.; As relações étnico-raciais e a implementação da lei 10.639/03 em Fortaleza/Ceará. Revista de Políticas Públicas [Internet]. Disponível em: www.redalyc.org/articulo.oa?id=321129114005 – Acesso em: 26/04/2021

SOUSA. K. O papel dos negros na televisão brasileira. Portal Geledés, 06 jun. 2016. Disponível em: https://www.geledes.org.br/o-papel-do-negro-na-televisao-brasileira. Acesso em: 30 ago. 2025.

REIS, J.J. A presença negra: encontros e conflitos. In: INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Brasil: 500 anos de povoamento. Rio de Janeiro, 2000.

Published

2025-12-28

How to Cite

Barbosa de Paulo, S. (2025). EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NO ENSINO DE CIÊNCIAS HUMANAS E SOCIAIS: O CASO DA EEMTI PROF. PLÁCIDO ADERALDO CASTELO (FORTALEZA/CE). Revista Homem, Espaço E Tempo, 2(19). Retrieved from //rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/696

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO PARA RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A CONSTRUÇÃO DE UM BRASIL DEMOCRÁTICO E POPULAR: TERRITÓRIO, INTERCULTURALIDADE E SABERES QUE VÊM DAS MARGENS