A ATUAÇÃO DO PROFESSOR DE SOCIOLOGIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM DEBATE INTERSECCIONAL SOBRE RAÇA, CLASSE E GÊNERO NO BRASIL

Authors

  • Bruno da Costa Abreu Pontífica Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC/Rio.

Abstract

This research analyzes the role of the Sociology teacher in Brazilian high school from an intersectional perspective, examining how race, class, and gender intertwine to shape the teaching and learning experience. The objective is to build a theoretical-practical framework that enables the teacher to promote anti-racist and anti-sexist education, confronting the myth of racial democracy and structural inequalities. The adopted methodology is a critical bibliographic review, engaging in dialogue with seminal authors of Brazilian and foreign social and anthropological thought. It is argued that by adopting an intersectional approach, the teacher can unveil the complex power dynamics operating in society and in the classroom. The work explores Lélia Gonzalez's critique of the “Brazilian cultural neurosis,” Florestan Fernandes's analysis of the integration of Black people into class society, and Guerreiro Ramos's discussion of the alienation of Brazilian sociology. It concludes that the teacher, by integrating epistemological critique, cultural analysis, and structural analysis, transforms the classroom into a space for producing relevant knowledge and strengthening citizenship, allowing students to understand themselves as historical subjects and agents of transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Azevedo, C. M. M. (1987). Onda Negra, Medo Branco. O negro no imaginário das elites – século XIX. Paz e Terra.

Bourdieu, P.; Chamboredon, J.-C.; Passeron, J.-C. (2004). Ofício do sociólogo: metodologia da pesquisa na sociologia. Vozes.

Carneiro, M. L. T. (1983). Preconceito racial no Brasil Colônia. Brasiliense.

Chevallard, Y. (1997). La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Aique.

Costa Pinto, L. A. (1953). O negro no Rio de Janeiro. Companhia Editora Nacional.

Díaz-Benítez, M. E. (2020). Muros e pontes no horizonte da prática feminista: uma reflexão. In: Hollanda, H. B. (Org.). Pensamento feminista hoje. Perspectivas decoloniais (p. 273). Bazar do Tempo.

Farias, J. (2014). Governo de Mortes: Uma etnografia da gestão de populações de favelas no Rio de Janeiro. UFRJ/PPGSA.

Favret-Saada, J. (2005). Ser afetado. Cadernos de Campo, 13, 155-161.

Feltran, G. (2011). Fronteiras de tensão: um estudo sobre política e violência nas periferias de São Paulo. Editora Unesp.

Fernandes, F. (1965). A Integração do Negro na Sociedade de Classes. Cia Editora Nacional.

Gomes, F.; Moraes, W.; Ioruba, G. T. (2016). Dos Quilombos ao quilombismo: por uma histó-ria comparada da luta antirracista no Brasil (Notas para um debate). Revista ABPN, 8, 215-238.

Gonzalez, L. (1984). Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, 223-244.

Guimarães, Antonio Sérgio Alfredo. "A Democracia Racial Revisitada". Afro-Ásia, n. 60, 2019, p. 9-44.

Hasenbalg, C. (1979). Discriminação e Desigualdades Raciais no Brasil.

Ingold, T. (2018). Sobre levar os outros a sério. In: Ingold, T. Antropologia: para que serve? (p. 12-13). Vozes.

Lima, M.; Campos, L. A. (2020). Apresentação: Inclusão racial no ensino superior - impactos, consequências e desafios. Novos estudos CEBRAP, 39(2), 245-254.

Oliveira, Luiz Fernandes de, e Vera Maria Ferrão Candau. "Pedagogia Decolonial e Educação Antirracista e Intercultural no Brasil". Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 01, abr. 2010, p. 15-40.

Oliveira, M. M. (2021). A materialidade da violência em uma escola da Maré. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Piscitelli, A. (2008). Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, 11(2).

Ramos, A. G. (1954c). O Problema do Negro na Sociologia Brasileira. Cadernos do Nosso Tempo, 2, 189-230.

Ramos, A. G. (1995). A redução sociológica. Editora UFRJ.

Ribeiro, C. A. C.; Carvalhaes, F. (2020). Estratificação e mobilidade social no Brasil: uma revi-são da literatura na sociologia de 2000 a 2018. BIB - Revista Brasileira De Informação Biblio-gráfica Em Ciências Sociais, 92.

Seyferth, G. (2020). O beneplácito da desigualdade: breve digressão sobre o racismo. In: Lima, A. C. de S. et al. (Orgs.). O beneplácito da desigualdade: Breve digressão sobre o racismo e outros textos sobre questões étnicorraciais (p. 155-176). Editora 7Letras.

Silva, D. F. da (2006). À brasileira: racialidade e a escrita de um desejo destrutivo. Revista de Estudos Feministas, 14(1), 61-83.

Wagner, R. (2010). A invenção da cultura. Cosac Naify.

Published

2025-12-28

How to Cite

Abreu, B. da C. (2025). A ATUAÇÃO DO PROFESSOR DE SOCIOLOGIA NA EDUCAÇÃO BÁSICA: UM DEBATE INTERSECCIONAL SOBRE RAÇA, CLASSE E GÊNERO NO BRASIL. Revista Homem, Espaço E Tempo, 2(19). Retrieved from //rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/655

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO PARA RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A CONSTRUÇÃO DE UM BRASIL DEMOCRÁTICO E POPULAR: TERRITÓRIO, INTERCULTURALIDADE E SABERES QUE VÊM DAS MARGENS