Experience in remote Geography teaching:
Keywords:
Geography teaching. Remote Study. Methodologies. Challenges. PossibilitiesAbstract
The present work is a study about the Geography teaching in the scene of the pandemic of the new Coronavirus, since education was compelled to go through an unexpected structural change. It is a report of the experience of virtualization of face-to-face teaching, a reality adopted urgently in the field of study chosen for this research, the Maria Marina Soares High School, located in the municipality of Guaraciaba do Norte, belonging to the Ceara State education network . This way, the objective is to understand the main challenges, but also the possibilities of teaching and learning Geography at the school institution above-mentioned, given the need for remote / virtual teaching. The methodological process consisted of a bibliographic review of topics relevant to research, survey of didactic / digital resources used in the course of remote classes, and an interview with educators and students about their perceptions about the experience in remote teaching. This way, it is learned that the remote teaching experience verified at Maria Marina Soares High School inserts Geography teachers in a moment of adaptation not only to the use of technologies and a new pedagogical routine, but also with regard to content selection, materials, methodologies and evaluation processes, beyond the reflecting on their role as mediators of the teaching-learning process and the very role of geographic science in the face of the emergence of an agent that brought himself expressive changes to teaching work: digital technologies.Downloads
References
ANDRADE, M. C. Geografia: ciência da Sociedade: uma introdução à análise do pensamento geográfico. São Paulo: Atlas, 1978.
BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm . Acesso em: 15 out. 2020.
______. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC versão final. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 set. 2020.
CASTROGIOVANNI, A. C. Os movimentos a necessária inquietude do saber geográfico – novos desafios. In: CASTROGIOVANNI, A. C; TONINI, I. M; KAERCHER, N. A. (Org.). Movimentos no ensinar geografia. Porto Alegre: Imprensa Livre – Compasso Lugar Cultura, 2013. 320 p.
CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção do conhecimento. 7ª ed. Campinas: Papirus, 2005.
FALCÃO SOBRINHO, J; COSTA FALCÃO, C. L. Geografia Física: a natureza na pesquisa e no ensino. Rio de Janeiro: TMAISOITO, 2008. 86 p.
LACOSTE, Y. A geografia – Isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Tradução de Maria Cecília França. 19ª ed. Campinas: Papirus, 2012.
MORAES, A. C. R. Geografia: pequena história crítica. 16ª ed. São Paulo: Hucitec, 1998.
MORAN, J. M. A educação que desejamos – novos desafios e como chegar lá. 4 ed.Campinas: Papirus, 2009.
PALFREY, J.; GASSER, U. Nascidos na Era Digital – entendendo a primeira geração de nativos digitais. Porto Alegre: Grupo A, 2011, 352 p.
PPP. Projeto Político Pedagógico. EEM Maria Marina Soares. 2020.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 10. ed. Rio de Janeiro: Record, 2003.
SCHÄFFER, N. O; KAERCHER, N. A. Leituras, escritas e falas para que a docência em Geografia faça diferença para nossos alunos. In: Ler e escrever: compromisso no ensino médio. PEREIRA, N. M. et al. (Org.). Porto Alegre: Editora da UFRGS e NIUE/UFRGS, 2008.
SOUZA, A. A. N.; SCHNEIDER, H. N. Tecnologias Digitais na Formação Inicial Docente: articulações e reflexões com uso de redes sociais. ETD Campinas-SP, vol. 18, n.2, p. 418-436, abr./jun. 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/305037148/download. Acesso em: 19 out. 2020.
STRAFORINI, R. Ensinar geografia: o desafio da totalidade – mundo nas séries iniciais. São Paulo: Annablume, 2004.
STÜRMER, A. B. As TIC’s nas escolas e os desafios no ensino de Geografia na educação básica. Geosaberes, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 3-12, dez. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RHET o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.:em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja o Efeito do Acesso Livre). Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista. Autores são responsáveis por submeter os artigos acompanhados de declaração assinada de um revisor da língua portuguesa, declaração assinada do tradutor da língua inglesa e declaração assinada do tradutor da língua espanhola ou francesa.