Bodies, Knowledges, and Territories: Antiracist Education and Decolonial Practices in Peripheral Contexts
Abstract
This article analyzes anti-racist pedagogical practices in peripheral territories, focusing on the identity and cultural construction of very young children from Group 01 of a daycare located in the Coque neighborhood in Recife, Brazil, based on Afro-Brazilian and Indigenous knowledge. The study considers the historical context of colonialism, slavery, and structural racism in Brazil, highlighting how these processes impact school organization, curricula, and educational materials, reproducing inequalities and marginalizing certain forms of knowledge. Using a qualitative approach, the research integrates participant observation, semi-structured interviews, and documentary analysis of daily activities in the daycare and cultural mediation spaces. Results show that practices such as reading Afro-Brazilian literature, cultural workshops, music, and body-based activities promote the appreciation of racial identity, strengthen territorial belonging, and foster an early awareness of cultural diversity. The incorporation of community and cultural knowledge transforms the peripheral territory into a legitimate space of learning, challenging the dominant Eurocentric and elitist logic. The study concludes that anti-racist and decolonial initiatives directed at very young children contribute to forming critical subjects, aware of their history and culture, and promote intercultural education from the earliest years of life.Downloads
References
FANON, Frantz. Pele negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Nilma Lino. Educação e identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
GOMES, Nilma Lino. A sociedade brasileira e a educação antirracista. Brasília: MEC, 2022.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano. Rio de Janeiro: Zahar, 1988.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
MALAGUZZI, Loris. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Penso, 2001.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 2005.
SANTOS, Milton. O espaço do cidadão. São Paulo: Edusp, 2019.
WALSH, Catherine. Interculturalidad, Estado, sociedad: luchas (de)coloniales de nuestra época. Quito: Abya-Yala, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RHET o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.:em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja o Efeito do Acesso Livre). Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista. Autores são responsáveis por submeter os artigos acompanhados de declaração assinada de um revisor da língua portuguesa, declaração assinada do tradutor da língua inglesa e declaração assinada do tradutor da língua espanhola ou francesa.
