O PARADIGMA TRANSDISCIPLINAR E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA A CIÊNCIA DO SOLO E SEU ENSINO

Autores

  • Jefferson Roberto de Oliveira Marinho, Vládia Pinto Vidal de Oliveira

Resumo

Este artigo busca demonstrar a contribuição das abordagens transdisciplinares para aspesquisas realizadas no âmbito das Ciências do Solo, assim como para uma nova concepção de ensino-aprendizagem na formação do cientista do solo. A partir do levantamento da literatura científicaconcernente ao tema, tece reflexões sobre os desafios que esta ciência deve enfrentar para que possagerar conhecimentos mais equitativos do ponto de vista social. A internalização da perspectivatransdisciplinar por pedólogos e edafólogos é imprescindível para que estes coloquem sua disciplina àaltura dos desafios impostos pelas premissas do Desenvolvimento Sustentável e dinamizem osprocessos de elaboração de conhecimentos.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALVES, G.C.A.; MARQUES, J.G.W. Etnopedologia: uma nova disciplina? IN:Tópicos em

ciência do solo. Volume IV, Viçosa-MG:SBCS, 2005. P.321-344.

BARRERA-BASSOLS, N.; ZINCK, J.A.. Ethnopedology: a worldwide view on the soil

knowledge of local people. Geoderma. V.111:171-195, 2003.

BARRERA-BASSOLS, N.; ZINCK, J.A; VAN RANST, E. Local soil classification and

comparison of indigenous and technical soil maps in a Mesoamerican community using

spatial analysis. Geoderma. V. 135:140-162, 2006.

BARR, J.J.F; DIXON, P.J;. Incorporations farmers and fishers into natural resources

systems

research

on

Bangladesh

foodplains.1998.

Disponível

em:

http://www.taa.org.uk/barrdonehtm. Acessado em 14/03/2012

BAVEYE, P.; A vision for the future of soil science. IN: HARTEMINK. A.E.; The Future

of Soil Science. IUSS – International Union of Soil Sciences. CIP-Gegevens Koninklijke

Bibliotheek, Den Haag. Aj Wageningen, The Netherlands, 2006.

BECKER, E. Solo e Ensino. Vydia. Santa Maria-RS. V.25.No2: p.73-80. 2007

BIRMIGHAN, Learning Local knowledge of soils: improving linkages between land users

and extension personnel. . Journal of International Agriculture and Extension Education.

V. 3. No1, 1996.

BOCKHEIM, J.G.; GENNADIYEV, A.N.; HAMMER, R.D.; TANDARICH, J.P.; Historical

Development of Key Concepts in Pedology. Geoderma. V.124: 23–36, 2005.

BOHENSKY. E.L.; MARU, Y.; Indigenous Knowledge, Science, and Resilience: What Have

We Learned from a Decade of International Literature on “Integration”? Ecology and

Society. V.16. No4, (6), 2011.

BONILLA, J.A. Fundamentos da Agricultura Ecológica: Sobrevivência e Qualidade de

Vida. São Paulo-SP: Editora Nobel, 1992

BRIDGES, E.M. & CATIZZONE, M. Soil science in a holistic framework: Discussion of an

improved integrated approach. Geoderma, 71:275-287, 1996.

Dumanski, J., Pettapiece, W.W., Acton, D.F. and Claude, P.P. Application of agro-ecological

concepts and hierarchy theory in the design of databases for spatial and temporal

characterization of land and soil. Geoderma, 60: 343-358, 1993.

DUQUE, J.G. . Perspectivas Nordestinas. Fortaleza: BNB, 2004. 606p.

FREITAS, L.; MORIN, E. NICOLESCU, B.; Carta da transdisciplinaridade. I Congresso

Mundial de Transdisciplinaridade. UNESCO/CIRET. Arrábida, Portugal, 1994.

LEFF,E. Saber Ambiental-Sustentabilidade,Racionalidade,Complexidade,Poder. São

Paulo-SP: Vozes,2001.LUTZENBERGER, José. Manual de ecologia: do jardim ao poder. Porto Alegre – RG:

L&PM, 2004.

KOULAOUZIDES, G.A.; ACKER, D. VERGOS. E.A.; KRUNKILTON, J.R.; Innovative

Agricultural Education Curriculum Practices Promote Sustainability in the Balkan Region of

South-Eastern Europe. Journal of International Agriculture and Extension Education. V.

No1: 73-80. 2003

KRASILNIKOV, P.V.; TABOR, J.A.; Perspectives on utilitarian ethnopedology. Geoderma.

N.111:197-215, 2003.

MARBUT, C.F. The contribution of soil surveys to soil science. Society for the Promotion

of Agricultural Science Proceedings, v. 41, p. 116-142, 1921.

MARINHO, J.R.O.; OLIVEIRA, V.P.V.; NOGUEIRA, L.M.M.; SOUSA, A.S.M.; Hortas

Escolares, Agricultura Urbana e o Ensino Voltado à Identidade Terrena. Anais da

Conferência Internacional sobre os Sete Saberes Necessários para a Educação do Presente,

Fortaleza,

Ceará,

Disponível

em

http://www.uece.br/setesaberes/anais/pdfs/trabalhos/488-04082010-230905.pdf

MORIN, E.; KERN, A.B.; Terra Pátria. Tradução de Paulo Neves. Porto Alegre-RG:

Editora Sulina, 2005.

MUGGLER, C. SOBRINHO, F.A.P.; MACHADO, V.A.; Educação em Solos: Princípios,

Teoria e Métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo. V.30: 733-740, 2006

NAVARRO, M. Learning from our experience in the Field. Journal of International

Agriculture and Extension Education. V.16. No1:7-13, 2009.

NIKIFOROFF, C.C.,. Reappraisal of the soil. Science, New York. Volume 129, 186–196.

NISBET, R.E.; PENG, K.; CHOI, I.; NORENZAYAN, A.; Culture and Systems of Thought:

Holistic Versus Analytic Cognition. Psychological Review. V. 108. No2: 291-310.

PRIMAVESI, Ana. Agroecologia: Ecosfera, Tecnosfera e Agricultura. São Paulo:Livraria

Nobel,1997

________________. Manejo Ecológico do Solo: A Agricultura em Regiões Tropicais. São

Paulo-SP:Livraria Nobel, 9o Ed. 1986.

QUEIRÓZ NETO, J.P.; Soil Science – Its Nature and the Challenges its must face. XVI

Congress of Soil Science - IUSS – International Union of Soil Sciences – Palestra de

Abertura.

Montpellier,

France,

Disponível

em

http://natres.psu.ac.th/Link/SoilCongress/intro/queiroza.pdf

RIST, S.; GUEBAS, F.D.; Ethnosciences––A step towards the integration of scientific and

indigenous forms of knowledge in the management of natural resources for the future.

Environ. Dev. Sustain.2006.STEINER, R. Fundamentos da Agricultura Biodinâmica. São Paulo-SP: Editora

Antroposófica, 9 ed. 2010

TABOR, J.A.; HUTCHINSON, C. Using Indigenous Knowledge, Remote Sensing and GIS

for Sustainable Development. Indigenous Knowledge and Development Monitor. 2,1,2-

1994. Diponível em: http://www.nuffic.nl/home/redirect/ik-pages. Acessado em 14/03/2012

TOLEDO, V.M.; Indigenous People and Biodiversity. In: Levin, S. et al (eds.)Encyclopedia

of biodiversity. Academic Press, 2001

TOLEDO, V.M.; BARRERA-BASSOLS, N.;A Etnoecologia: uma Ciência Pós-normal que

estuda as Sabedorias Tradicionais. In: SILVA, V.A.; ALMEIDA, A.L.S.; ALBUQUERQUE,

U.P. Etnobiologia e Etnoecologia. Pessoas & Natureza na América Latina, 1.ed., Recife:

NUPEEA, 2010, p.13-36.~

TONESS.; The Potential of Participatory Rural Appraisal (PRA) Approaches and Methods for

Agricultural Extension and Development in the 21st Century. Journal of International

Agriculture and Extension Education. V.8.No1, 2001.

TÓTH, G. Soil Functions and Sealing. European Commission Joint Research Centre,

Institute for Environment and Sustainability, Land Management and Natural

HazardsUnit – Joint Research Centre – European Union, Bruxeles, 2002. Disponível em

http://eusoils.jrc.ec.europa.eu/events/summerschool_2006/Presentations/2_Toth_Soil%20func

tions%20and%20soil%20sealing.pdf

Downloads

Como Citar

Vládia Pinto Vidal de Oliveira, J. R. de O. M. (2018). O PARADIGMA TRANSDISCIPLINAR E SUAS CONTRIBUIÇÕES PARA A CIÊNCIA DO SOLO E SEU ENSINO. Revista Homem, Espaço E Tempo, 6(2). Recuperado de //rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/125

Edição

Seção

ARTIGOS