O POTENCIAL PEDAGÓGICO DA CATEGORIA POLÍTICO-CULTURAL DE AMEFRICANIDADE
Abstract
This article analyzes the pedagogical potential of the political-cultural category of Amefricanity, developed by Lélia Gonzalez, as a tool for the decolonization of knowledge within the Brazilian educational context. A qualitative approach is adopted, using bibliographic methodology based on a critical review of Gonzalez’s work and its dialogue with Thula Pires’ theory of the racialization of human rights, proposing an education grounded in the experience of the zone of non-being and in intercultural coexistence. The results demonstrate that an Amefrican pedagogical framework disrupts the Eurocentric epistemology of the modern-colonial educational project, preserving the history and knowledge of Black peoples in the Americas as constitutive and structuring elements of the educational process. It concludes that an Afro-centered right to education promotes the recovery and affirmation of the humanity of an entire ethno-racial group, contributing to the construction of a more democratic educational system.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos: Autores mantêm os direitos autorais e concedem à RHET o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License, que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.:em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após o processo editorial, já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja o Efeito do Acesso Livre). Autores são responsáveis pelo conteúdo constante no manuscrito publicado na revista. Autores são responsáveis por submeter os artigos acompanhados de declaração assinada de um revisor da língua portuguesa, declaração assinada do tradutor da língua inglesa e declaração assinada do tradutor da língua espanhola ou francesa.
