PLACE AND TERRITORY IN UNDERSTANDING THE VIOLENCE OF WHITENESS FOR AN ANTI-RACIST GEOGRAPHICAL EDUCATION

Authors

Keywords:

Place. Territory. Whiteness. Scientific Racism.

Abstract

Teaching the geographical concepts of place and territory mobilizes notions of identity and belonging, as well as the dialectical relationship between local and global determinations. This work aims to make the concepts of place and territory instruments of an anti-racist geographical education, based on dialogues with critical studies of whiteness. By displacing whiteness from the position of normativity, it is possible to reflect critically on "appropriate" places for each racial identity, as well as the processes that create norms about territories. The Law of Guidelines and Bases of Education (Law No. 9.394/96), in its amendments given by Laws 10.639/03 and 11.645/08, mandates the teaching of Afro-Brazilian History and Culture, with Education on Ethnic-Racial Relations being a constituent part of the curriculum of any subject. Although race has been biologically deconstructed, since blood and organ donation does not follow any racial division, it remains as a social practice, with real material and symbolic effects. Since racism is systemic, all people are socialized within a racist structure. The choice was made to explore scientific racism as a means of exposing the violence of whiteness that permeates scientific and cultural production, in order to consider how educators have designed educational institutions and how the practices present in public educational institutions are connected to white supremacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, Douglas. Lugar de Negro, Lugar de Branco? Esboço para uma crítica à metafísica racial. 1 ed. São Paulo: Hedra, 2019.

BENTO, Cida. Branquitude - o lado oculto do discurso sobre o negro. In: CARONE, Iray; BENTO, Maria Aparecida Silva. (Org). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p. 167-184.

BENTO, Cida. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BUCK-MORSS, Susan. Hegel e Haiti. Novos Estudos, CEBRAP, 90, p.131-171, julho, 2011.

CORRÊA, Mariza. As ilusões da liberdade: a escola Nina Rodrigues e a antropologia no Brasil. 3. ed. rev. amp. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2013.

CRUZ, Milena Natividade da. Geografia negreiras: indícios cartográficos para uma história do racismo no Século das Luzes (1685-1777). Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em História, Universidade de São Paulo, 2023.

DÁVILA, Jerry. Diploma de brancura: política social e racial no Brasil - 1917-1945. São Paulo: Editora Unesp, 2006.

DIANGELO, Robin. Não basta não ser racista: sejamos antirracistas. São Paulo: Faro Editorial, 2018.

FANON, Fanon. Pele negra, máscaras brancas. São Paulo: Ubu Editora, 2020.

______. Os condenados da terra. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

______. O ano V da revolução argelina. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2025.

FAUSTINO, Deivison. Frantz Fanon e as encruzilhadas: Teoria, política e subjetividade. São Paulo: Ubu Editora, 2022.

FAUSTINO, Deivison; LIPPOLD, Walter. Colonialismo digital: por uma crítica hacker-fanoniana. 1 ed. São Paulo: Boitempo, 2023.

FRANKENBERG, Ruth. A miragem de uma branquidade não-marcada. In: WARE, Vron (Org.). Branquidade: identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond, 2004. p. 307-338.

GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano. Ensaios, intervenções e Diálogos. RIOS, Flávia; LIMA, Márcia (Org). Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

GONZALEZ, Lélia. O golpe de 1964, o novo modelo econômico e a população negra. In: GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.

JACOBSON, Matthew Frye. “Pessoas brancas livres” na República, 1790-1840. In: WARE, Vron (Org.). Branquidade: identidade branca e multiculturalismo. Rio de Janeiro: Garamond, 2004. p. 63-96.

MANOEL, Jones; FAZZIO, Gabriel Landi (Org) Revolução africana: uma antologia do pensamento marxista. Frantz Fanon, Kwame Nkrumah… [et al.] São Paulo: Autonomia Literária, 2019.

McCLINTOCK, Anne. Couro Imperial: raça, gênero e sexualidade no embate colonial. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2010.

MILLS, Charles W. O contrato racial: Edição comemorativa de 25 anos. 1 ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2023.

MOURA, Clóvis. Sociologia do negro brasileiro. 2 ed. São Paulo: Perspectiva, 2019.

PAINTER, Nell Irvin. The history of white people. New York: W. W. Norton, 2010.

PIZA, Edith. Porta de vidro: entrada para a branquitude. In: CARONE, Iray.; BENTO, Maria Aparecida Silva. (Orgs). Psicologia social do racismo: estudos sobre branquitude e branqueamento no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. p. 63-100.

RAMOS, Alberto Guerreiro. O problema do Negro na Sociologia Brasileira. Cadernos de Nosso Tempo. 2 (2), pp. 189-220, jan./jun. 1954.

SANTOS, Milton. Manual de Geografia Urbana. 2 ed. São Paulo: Editora Hucitec, 1989.

______. Por uma geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia, 21: 7-14, ago., 1996.

______. As cidadanias mutiladas. In: LERNER, J. (editor). O preconceito. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 1996/1997.

______. O retorno do território. En: OSAL: Observatorio Social de América Latina. Año 6 nº 16 (jun. 2005). Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 251-261.

______. O Espaço do Cidadão. 7 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2007.

______. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 37 ed. Rio de Janeiro: Record, 2024.

SANTOS, Ynaê Lopes dos. Racismo brasileiro: Uma história da formação do país. 1 ed. São Paulo: Todavia, 2022.

SCHUCMAN, Lia Vainer. Branquitude e poder: revisitando o “medo branco” no século XXI. Revista da ABPN, v. 6, n. 13, mar-jun, 2014. p. 134-147.

______. (MPSP Notícia). O lugar do branco nas relações raciais brasileiras. Youtube, 12 de maio de 2015. (92 min). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=IgrU7kw2UrE&t=1366s>. Acesso em: 20 de novembro de 2023.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil - 1870-1930. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

______. Imagens da branquitude: A presença da ausência. 1 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2024.

SKIDMORE, Thomas. Preto no branco: raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. [1994] 1 ed. São Paulo: Companhia das letras, 2012.

Published

2025-12-28

How to Cite

Alves Bittencourt, A. (2025). PLACE AND TERRITORY IN UNDERSTANDING THE VIOLENCE OF WHITENESS FOR AN ANTI-RACIST GEOGRAPHICAL EDUCATION. Revista Homem, Espaço E Tempo, 2(19). Retrieved from //rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/699

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO PARA RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A CONSTRUÇÃO DE UM BRASIL DEMOCRÁTICO E POPULAR: TERRITÓRIO, INTERCULTURALIDADE E SABERES QUE VÊM DAS MARGENS