TIO, EU VI MINHA MÃE OXUM! — EDUCAÇÃO, RACISMO RELIGIOSO E ESPERANÇA

Authors

  • Vinicius Ribeiro Freire Universidade Federal Fluminense - UFF

Keywords:

Afrocentric education. Religious racismo. Black childhoods.

Abstract

This article reflects on the presence of religious racism in everyday school life and the possibilities for resistance through Afrocentric pedagogical practices. Based on an experience report from a public school in the North Zone of Rio de Janeiro during Black Consciousness Month, the article analyzes the school community's reaction to a theatrical performance that addressed elements of African-based religions. The episode highlights how the school's supposed neutrality often operates as a pact to silence Black spiritualities. Based on authors such as Freire (1996), Munanga (1999), Nascimento (1980), Bento (2019), Gomes (2005), Asante (1991), and Nogueira (2020), the study discusses how Afrocentricity, orality, and spirituality are configured as legitimate dimensions of school education. The methodology used is narrative and qualitative, centered on the author's experience as a pedagogical coordinator. The text highlights both institutional obstacles—marked by fear of difference and inaction in the face of religious racism—and the power of Black childhoods to re-enchant school and affirm their ancestry. A child's symbolic reunion with Oxum during the presentation becomes a marker of hope and educational resistance, pointing to possible paths to breaking with the dominant Eurocentric model.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vinicius Ribeiro Freire , Universidade Federal Fluminense - UFF

Doutorando em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF) . Atua como Professor de Roda de Leitura na Prefeitura do Rio de Janeiro.

References

ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: a teoria do afrocêntrico. Tradução: Eliane Gomes Santana. Salvador: EDUFBA, 2009.

BENTO, Maria Aparecida Silva. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.

EMICIDA. Levanta e Anda. Álbum: O Glorioso Retorno de Quem Nunca Esteve Aqui. Laboratório Fantasma, 2013. [Letra de música]

EMICIDA. AmarElo. Álbum: AmarElo. Laboratório Fantasma, 2019. [Letra de música]

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores: diálogos com o multiculturalismo. In: GOMES, Nilma Lino (Org.). Pele negra, máscara branca: identidade racial e educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p. 55–72.

GONZALEZ, Lélia. A mulher negra na sociedade brasileira. In: EVARISTO, Conceição; RAMOS, Júlio Tavares (Org.). Lélia Gonzalez. São Paulo: Zahar, 2020. (Texto originalmente de 1988).

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Heci Regina Candiani. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2018.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Petrópolis: Vozes, 1999.

MUNANGA, Kabengele. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: SILVA, Petronilha B. Gonçalves da (Org.). Educação das relações étnico-raciais: reflexões e propostas. Brasília: MEC/SECAD, 2004. p. 15–38.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1980.

NOGUEIRA, Renato; CARVALHO, Carlos Roberto de; SALES, Sandra Regina (Orgs.). Relações étnico-raciais e educação: caminhos abertos pela Lei 10.639/03. Rio de Janeiro: DP&A, 2008. ISBN 9788581280103.

NOGUEIRA, Renato. Mulheres e deusas: o feminino na filosofia africana e afro-brasileira. Petrópolis: Vozes, 2017.

RODRIGUES JÚNIOR, Luiz Rufino. Exu e a pedagogia da encruzilhada. Petrópolis: Vozes, 2020.

SANTOS, Cássia Virgínia Tavares dos. A escola e o racismo religioso: reflexões sobre o silêncio e o medo. Revista da ABPN, v. 12, n. 32, p. 121–137, 2020. Disponível em: <https://abpnrevista.org.br>. Acesso em: 28 abr. 2025

SANTOS, Jocélio Teles dos. Religião, cultura e tolerância: desafios para a diversidade religiosa na escola. In: VIEIRA, Marilena Chauí (Org.). Religião e espaço público. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2020. p. 117–133.

SILVA, Petronilha B. Gonçalves da; GOMES, Nilma Lino. Educação das relações étnico-raciais: reflexões e propostas. Brasília: MEC/SECAD, 2016.

Published

2025-12-28

How to Cite

Freire , V. R. (2025). TIO, EU VI MINHA MÃE OXUM! — EDUCAÇÃO, RACISMO RELIGIOSO E ESPERANÇA. Revista Homem, Espaço E Tempo, 2(19). Retrieved from //rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/662

Issue

Section

DOSSIÊ EDUCAÇÃO PARA RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS E A CONSTRUÇÃO DE UM BRASIL DEMOCRÁTICO E POPULAR: TERRITÓRIO, INTERCULTURALIDADE E SABERES QUE VÊM DAS MARGENS