VIRTUAL URBAN TRAILS AND THE CHALLENGES OF THE USING OF TDICS IN THE REMOTE TEACHING OF GEOGRAPHY: STUDY OF THE HISTORICAL-CULTURAL AND ENVIRONMENTAL HERITAGE OF MUCURIPE NEIGHBORHOOD

Authors

  • Mayra Beatriz Arruda de Souza Universidade Federal do Ceará
  • Gisele Sousa Carvalho Aluna do curso de Geografia da Universidade Federal do Ceará-UFC
  • Letícia Albuquerque Azevedo Aluna do curso de Geografia da Universidade Federal do Ceará-UFC
  • Alexsandra Maria Vieira Muniz Professora Doutora da Universidade Federal do Ceará
  • Emanuelton Antony Noberto de Queiroz Professor da EMTI Professor Álvaro Costa e supervisor do PIBID- Geografia da Universidade Federal do Ceará

Keywords:

Remote Teaching. TDIC. Patrimony. Heritage Education. Mucuripe.

Abstract

The rapid transmission of Sars-Cov-2 (Covid-19) affected several areas of society, such as education, in particular public education. In face-to-face teaching there is the problem of school dropout and with the pandemic it has become something common. The present work aims to assist teachers with regard to Digital Information and Communication Technologies (TDICS), reducing cases of school dropout, causing students to participate and interact in classes. The proposal developed was a video of a virtual urban trail by Mucuripe and the neighborhoods that are around it, thus, was addressed the historical, cultural and environmental heritage. The video was presented in the Oficina Geográfica III discipline of the Geography course of the UFC and in view of this experience was taken to teachers of the school submitted by PIBID of the subproject Geografia-UFC. As methodology, a bibliographic research was carried out in scientific journals about TDIC'S and Mucuripe neighborhood, producing a video about the main points of the neighborhood, using explanatory audio, images, Google Earth and Google Maps. As a result, the work allowed the visualization of the importance of TDIC's in teaching and the production of a resource for use in EMTI Professor Álvaro Costa with the content related to some of Mucuripe's historical, cultural and environmental heritage, a fundamental content for students to understand the locality where they live and preserve. Therefore, the use of TDIC’s for the teaching of Geography is a resource that can assist teachers in motivating students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Lynn. Educação Remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, [s. l], v. 8, n. 3, p. 348-365, jan. 2020.

BELÉM, Breno de Campos. O ensino durante e pós-pandemia: remoto emergencial, a distância e presencial. Consciência, alunos (des) conectados, professores em conexão, Universidade Ead e Software Livre, 02 nov. 2020.

BENEVIDES, Fernando Vasconcelos. A recuperação do Farol do Mucuripe na visão de alunos do oitavo ano-projeto de intervenção em Educação Patrimonial. In: XXIX Simpósio Nacional de História, XXIX, 2017, Brasília. p. 1-11, 2017.

FERREIRA, Ciro Oliveira; SILVA, Janne Kleia da; PAULA, Francisco Leandro de; SILVA, Valéria Maria Araújo. A relação professor e TDIC's no contexto da pandemia de Covid-19: uma análise da realidade dos docentes de uma escola de educação profissional de nível médio. Congresso Nacional de Educação, out. 2020.

GERHARDT, Marcos; NODARI, Eunice Sueli. Patrimônio Ambiental, história e biodiversidade. Revista Unievangelica, [s. l], v. 5, n. 3, p. 54-71, jan. 2016.

HORTA, Maria L. P. (et al.) Guia básico de educação patrimonial. Brasília: Iphan — Museu Imperial, 1999. p.6.

IPHAN. Patrimônio Cultural. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/218. Acesso em: 01/04/2021 ás 14:30.

LEITE, Nahara Morais; LIMA, Elidiane Gomes Oliveira; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Os professores e o uso de tecnologias digitais nas aulas remotas emergenciais, no contexto da pandemia do covid-19 em pernambuco. Revista de Educação Matemática e Tecnologia Iberoamericana, Pernambuco, v. 11, n. 2, p. 1-15, jan. 2020.

NEVES, B. P.; MUNIZ, Alexsandra M. V. As Tecnologias da Informação e Comunicação (Tic) e a Geografia: Aplicações no Ensino da Geografia Humana. In: V CONEDU, 2018, Recife. Anais do V Conedu. Recife: Realize, 2018. v. 1.

MEDEIROS, Márcia Carréra de. A importância da educação patrimonial para a preservação do patrimônio. XXV Simpósio de História, Fortaleza, p. 1-8, 2009.

MUNIZ, Alexsandra Maria Vieira; SILVA, José Borzacchiello da. Pandemia do Coronavírus no Brasil: Impactos no Território Cearense. Revista Espaço e Economia. v.9, n. 17, p.1-19,2020.

MUNIZ, Alexsandra Maria Vieira; SOUSA JUNIOR, F. ; SENA, T. B. Q. L. . Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) e o Ensino de Geografia. In: Congresso Nacional de Educação, 2019, Fortaleza. Anais VI CONEDU. Campina Grande: Realize, 2019. v. 1. p. 1-9.PILETTI, Claudino. Recursos de Ensino. Didática geral. 2007.

PILETTI, Claudino. Recursos de Ensino. Didática geral. 2007.

RAMOS, Lidiane da Costa. MUCURIPE: VERTICALIZAÇÃO, MUTAÇÕES E RESISTÊNCIAS NO ESPAÇO HABITADO. 2003. 150. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento e Meio Ambiente) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 26/082003.

SANTOS, Geny; MENDONÇA, Marilane. Pandemia e Ensino Remoto: Uma reflexão acerca da vivência afetivo-emocional dos estudantes. Revista Educação e Humanidades, Amazonas, v. 2, n. 1, p. 110-131, jun. 2021.

Published

2022-12-27

How to Cite

Arruda de Souza, M. B., Sousa Carvalho, G. ., Albuquerque Azevedo, L. ., Vieira Muniz, A. M., & Noberto de Queiroz, E. A. . (2022). VIRTUAL URBAN TRAILS AND THE CHALLENGES OF THE USING OF TDICS IN THE REMOTE TEACHING OF GEOGRAPHY: STUDY OF THE HISTORICAL-CULTURAL AND ENVIRONMENTAL HERITAGE OF MUCURIPE NEIGHBORHOOD. Revista Homem, Espaço E Tempo, 15(2), 83–98. Retrieved from //rhet.uvanet.br/index.php/rhet/article/view/503

Issue

Section

EXPERIENCIAS PEDAGÓGICAS